Frust, nöjd över dagen

Asslatjejerna / 28 September, 2013 - 21:40 / Vardag

Idag började jag med att jobba Danny från marken i ridhuset. Den grabben har en väldans energi och behöver jobbas lite oftare för att må bra i sig. Han blir lätt stressad när saker och ting går ur sina rutiner så jag försöker hjälpa till lite där och hålla igång honom.
 
Först jobbade jag honom runt mig med en longeringpisk i handen. Han tyckte inte om att jag tog fram det så fokuset låg i början på att han skulle vänja sig vid det. Vi har nästan alltid ett spö som hjälpmedel, men hästarna ska inte ha en sådan respekt att dom är rädd för det.
Hur jag vande honom vid det, var att hela tiden ta bort och lägga på spöt utan att bry mig om ifall han gick eller sprang runt mig. Hela tiden samma process upprepade gånger. Han tyckte om att jag smekte honom i pannan, han blev liksom lugn av det och slappnade av i hela kroppen, så det var jag noga med att göra ofta. 
 
När han var avslappnad började jag longera i alla gångarter och han var väldigt lyhörd. Han fokuserade och blev inte stressad av en massa annat, så det kändes bra. Avslutade då där.
 
Villgott jobbades under samma principer så att han skulle få röra på sig. Ett väldigt bra pass som stärker bandet mellan häst och ryttare och gör den otroligt avslappnad. Villgott som brukar vilja gå när man är klar stod from som ett lamm under stretchningen på slutet... Som belöning blev det mys i boxen i form av massor av rykt vilket gick åt närmre timman till. Välkomnades dessutom av ett gnägg av min älskling när jag ropade på alla hästarna förrut. Eftermiddagen kunde inte blivit bättre ♥
 
Postat av: Emmaaa ;D

SV: Annaform är jätte duktig, synd bara att hon inte gör designer mera. Hon har ju gjort våran som vi har nu..

2013-09-28 @ 22:07:19
URL: http://www.srcryttarna.se
Postat av: Julia♥

Jag följer er nu :)

2013-09-28 @ 22:30:29
URL: http://jjuliaa.blogg.se
Postat av: Becka [fotoblogg]

Kul!
sv: Nämen åh, vad söt du är. Det värmer så, tusen tack vackra du!
Lördagskram. ♥

2013-09-28 @ 22:53:35
URL: http://photos-by-becka.fotoblogg.nu
Postat av: ERIKA ENROTH

Låter ju helt fantastiskt! :)

Ja, det är hemskt.. usch! Har ni gjort er header själv? Är på jakt efter nån som kan göra en ny åt mig.. se bloggen =)

2013-09-29 @ 08:02:21
URL: http://erikaenroth.com/
Postat av: Hanna Karlsson

Vad roligt det låter!

2013-09-29 @ 08:10:54
URL: http://hannafialotta.blogg.se/
Postat av: elinor

Danny sprang alltid alldeles för fort när jag longerade så jag övergick till att tömköra honom istället. Han är jättefin på töm. Hur går det med honom annars? mvh Elinor

Svar: Kan förstå det, han var lika dan här i början. Jag upplevde honom dock väldigt lugn denna gången. Vilade verkligen på steget och hela tiden ett öra vinklat inåt. Kändes inte alls stressad. Klar förbättring!

För övrigt mår han bra. Han hade fallit ur lite ett tag när han gick med för många kompisar. Han tyckte inte om att bli lämnad och sprang fram och tillbaka i hagen. Men nu göder vi på samtidigt som han går i en mindre flock och vi ser ljuset i tunneln :-)
- Asslatjejerna

2013-09-29 @ 15:09:50


Namn:
Kom ihåg mig?

Mail

Bloggadress:

Kommentar: