Fina guldponnyn

Asslatjejerna / 06 Januari, 2014 - 13:13 / Vardag

Igår kändes det verkligen som om jag hittade många nya knappar på Embla. Resultatet blev en mycket lydig och lösgjord ponny som gick stadigt i form även på lång tygel utan stöd i munnen. Något som var otänkbart på Embla, trodde jag. Glad blir man när ponnyn trivs så bra och är ordentligt genomriden!
 
Vad jag gjorde var att värma upp med mycket övergångar. Halt-skritt-trav och i lite ombytt ordning. Så höll jag på en bra stund och bytte varv väldigt ofta just för att jag samtidigt skulle jobba igenom sidorna lite. I början var hon väldigt stretig och inte alls så med på noterna som jag velat. Så småningom började hon dock slappna av och jag började rida över bommarna som vi plockat fram. Först var det fyra bommar med kort avstånd vilket skulle betyda att Embla behövdes ridas ihop mer och ha aktiva bakben. Längre fram var det bommar med längre avstånd vilket tvingade henne att ha lite mer tryck och schwung i traven för att orka genom hela. Första serien gjorde hon jättefint men andra var svår att räcka till i. Jag fortsatte dock som vanligt och efter ännu mer dressyrjobb orkade hon de också.
 
Då valde jag att gå över till galoppjobbet. Först kändes det som lite hej kom och hjälp mig men sedan tog jag tag i det hela. Jag var noggrann med att fattningarna skulle ske exakt på mitt kommando och att hon inte fick slå upp huvudet. Det blev lite tufft ett tag men helt plötsligt lossnade hon och blev sådär härligt mjuk och bärig! Då blir hon lite sådär trött och kinkig eftersom att det är otroligt jobbigt för henne. Då får man välja att avsluta efter ett par gånger eller ta korta pauser!
 
Postat av: leavanny.blogg.se

Söta!

2014-01-06 @ 14:01:55
URL: http://leavanny.blogg.se/
Postat av: Johanna

Kul att det gick bra! :)

2014-01-06 @ 17:31:52
URL: http://horsesinmind.blogg.se
Postat av: Mikxki

Kul tt det köndes så bra :)

2014-01-06 @ 23:09:08
URL: http://mikxki.blogg.se


Namn:
Kom ihåg mig?

Mail

Bloggadress:

Kommentar: